Hoeckse zaterdag
Heeft iets weg van een dag aan het begin van het voorjaar en niet van een dag aan het einde van de maand december. En eigenlijk zorgt dat er ook een beetje dat ik niet echt het gevoel van Kerst kan pakken. Omdat het voor het gevoel van een goede Kerst moet het eigenlijk net als met goede spruiten eerst een keertje echt moet vriezen. Nu lijkt het erop dat we al in het vroege voorjaar zitten en de wintermaanden aan het overslaan zijn. En dat ondanks alle energie die een bekend frisdrank merk in de Kerstdagen heeft gestopt. Waar zonder dat we er nog echt bij stilstaan de Kerstdagen zoals we ze nu vieren hebben we te danken aan deze frisdrank fabrikant. Het enige waar ze bij het ontwikkelen van de kerst niet wisten was dat er in de 21ste eeuw sprake zou zijn van opwarmen van de aarde. Hierdoor is de mythe van een witte kerst straks voor hele generatie echt een mythe of een sagen zoals deze reeds nu worden verteld in het Hoeckse. Dus wat in 1930 begon als een advertentie campagne om ook in de winter frisdrank te verkopen is uitgegroeid tot de Kerst zoals we die heden ten dagen kennen. Natuurlijk waren er voor die tijd al verschillende andere sagen die zich rond kerst afspeelden en die in de meeste gevallen een heidense achtergrond hadden. De kerst die we nu kennen is voor een groot deel gevormd om ons warm te laten lopen voor eten en drinken op de beide kerstdagen. En dat terwijl er pas in 1611 sprake was van iets waaruit de Kerstman lijkt te zijn ontstaan echter was dit Sint Nicolaas de bescherm heilige van New York en onze Sinterklaas. Door de jaren heen veranderde Sint Nicolaas in de Kerstman met een heus gedicht in 1821 `Twas the night before christmas´ daarna werd er eigenlijk om de paar jaar voort geborduurd op het thema. Met in 1930 de eerste advertentie campagne van een bekend frisdrankmerk.